
Hoe gevaarlijk is het zeilen rond de wereld ?
Dit is een vraag die veel mensen zichzelf stellen als de diepe schokgolven door de zeilwereld gaan na de moord op vier Amerikaanse matrozen in de Indische Oceaan. Kunnen zeilers er nog aan denken om de wereld rond te zeilen en of ze hun reis nog wel voort kunnen zetten?Statistisch gezien is zeilen echter een van de veiligste manieren om de wereld te zien. Maar je kunt het wel gevaarlijker maken als je niet voorzichtig bent.
De trieste waarheid is dat sommige delen van de wereld niet veilig zijn. In de Indische Oceaan geldt er daar op dit moment geen wet of verbod. Het maakt niet uit hoe lang we nog gaan debatteren over de problemen en mogelijke oplossingen, de situatie is wat het is. Omdat de Indische oceaan een vrije plek is en we daarom het recht hebben om daar te zeilen, wil dat nog niet zeggen dat het een verstandig idee is. Je moet ook op je hoede zijn als je denkt aan het zeilen in bijvoorbeeld bepaalde delen van Indonesië, Venezuela of Nigeria. Berichten van misdaden tegen zeilers komen en gaan. Onlangs waren er berichten over een golf van berovingen en inbraken op de afgelegen en normaal gesproken vredelievende Marshalleilanden in de Stille Oceaan. Daarbij horen we tegenwoordig ook regelmatig gevallen van geweld en criminaliteit in meer delen van het Caribisch gebied. Dat wil niet zeggen dat dit hele gebied onveilig is. Als je bepaalde gebieden bezoekt geldt het gezegde: "keep your to the ground" als er gevaar dreigt. De situatie is immers niet zoals thuis. Dingen kunnen daar snel veranderen. Het beste dat je doen kunt is de mensen daar aan de goede kant houden en het gangbare tarief en hun gedrag maar voor lief nemen. Onze verwachtingen betekenen niets voor hen en geven ons dikwijls recht op niets. We zeilen de wereld rond om te zien hoe het daar is en soms kom je dingen tegen die je liever niet ziet. Mocht je van plan zijn om de wereld rond te zeilen, is het heel belangrijk om je op de hoogte te blijven houden. Kijk maar eens naar wat er nu gebeurt in Arabische landen. Hoe dat alles in de toekomst zal uitpakken, blijft een gok. Het heeft daarom geen zin om meerdere jaren vooruit te denken: we gaan deze kant op en we zullen daar zijn op die datum enz. Als je wilt dat alles net als thuis is, 'blijf dan thuis.’ zei ooit eens iemand. Het leven op zoveel plaatsen in de wereld is niet eerlijk. Het is niet gelijk. Er is corruptie en armoede, wreedheid en wetteloosheid. Somalië is ook zo'n plek. Het is een land waar het bruto inkomen per hoofd $ 600 per jaar is. Het is een land dat draait met losgeld en afhankelijk is van humanitaire hulp. Het snelst groeiende bedrijf in deze regio is de prostitutie. Maar om het allemaal in perspectief te plaatsen, de reden waarom mensen gaan cruisen is omdat de wereld waarin we leven ook erg mooi en gevarieerd en interessant is. Het zit vol met geweldige, gulle mensen. Zelden zul je in het normale leven zoveel mensen ontmoeten die zo ver gaan om je te helpen, of zo snel vrienden voor het leven maakt als tijdens het cruisen. Dit is het hele bijzondere soort leven van een vrij vrij bestaan. De beloningen zijn immens. Het brengt mensen heel dicht bij elkaar.
Vrije vertaling van een artikel van Elaine Bunting



Nog nooit bleken onze oceanen zo bevolkt te worden door dit afval: Het is stof voor elke zeilers-nachtmerrie, het object dat niet gezien wordt, loerend onder een golf, dat je romp doorboort of je roer onder je schip vandaan slaat midden op de oceaan. Vendée Globe van afgelopen jaar stond vol met gepeperde meldingen van single-handed sailors die met hoge snelheid, in verlaten gebieden, op deze UFO’s (Undentified Floating Objects) geklapt waren, met een verwoestend effect. Maar vormen drijvende containers nu werkelijk een gevaar? Er is op dit moment een accute bewustwording van afval in de marine -omgeving en toch is er een gebrek aan huidige gegevens ten aanzien van de hoeveelheid containers die overboord gegaan zijn en wat zij daarna doen. Er is geen vereiste richtlijn voor rederijen om verloren containers te registreren en hun posities zijn derhalve volkomen onbekend en zeilers die op het midden van de oceaan een aanvaring gehad hebben, kunnen ook geen bewijs leveren over datgene dat zij geraakt hebben.Het risico is wellicht miniscule, maar het ook bijna onmogelijk om de hoeveelheid te bepalen. Zoiets als een auto-ongeluk? We waren afgelopen herfst een boot aan het opleveren vanuit de UK naar Las Palmas toen wij ergens tegenop voeren dat onze 3,60 meter diepstekende kiel vernielde. We waren net twee dagen vanuit Las Palmas vertrokken herinneren we ons, en hadden een mooie wind. Het was ongeveer 1.30 uur en rondom pikkedonker en we bevonden ons ongeveer 400 mijl van Madeira. We zeilden 8 knopen per uur, wat echt een beetje langzaam was. Ik stuurde met het bakboord stuurwiel en de aanvaring voelde als een auto-ongeluk. Het was een harde BOEM en het jacht viel stil. De aanvaring smeet me van het stuurwiel af. Eén van de carbon wielspaken brak af en de rest van de bemanning werd over het dek gesmeten. We herpakten ons snel en ieder keek elkaar aan. Ik hoorde de schipper schreeuwen “heb je nog stuur” “heb je nog stuur” Ik had niets, omdat we nu stil lagen. Iedereen rende door elkaar heen om de reddingvlotten te lanceren. Pas toen het duidelijk werd dat we nog steeds recht lagen en goed konden sturen, zonder blijkbare schade aan het roer keerde de rust langzaam terug en vervolgden wij onze reis. De schipper zei dat de boot onmiddellijk stopte, nadat hij over iets was heen gerold op een golf. Toen we in Las Palmas aankwamen hebben we direct enkele duikers naar beneden gestuurd, die de kiel fotografeerden. De bulb zit 3,60 m. onder water en er was een flinke hap uitgenomen, bekraste de ronding en de romp was evenzo gekraakt. Was het een container waar wij tegenaan gevaren waren ? Alles wees in die richting. Het was iets hards en het gaf ons een enorme klap. We zeilden in een drukke vaarroute en hij had veel containerschepen daar gezien. Het was dus mogelijk
Vrije vertaling Yachting World

- je pikt sneller de passaat. Ze vallen niet eerder goed in dan halverwege de loxodroom.
- Je krijgt te maken met prettiger condities. De directe route na de start is vaak aan de wind varen en er staat daar vaak een onaangename kruiszee door een depressie vanuit het noorden.
- Je tikt per dag zo 3º breedteverschil weg, waardoor het al snel warmer wordt.
Regel 8: Doe het vooral rustig aan Ga niet voluit in de versnelling aan het begin van de oversteek. Het vraagt ongeveer drie dagen voordat een bemanning de zeebenen heeft en in een routine zitten. Wees gedurende deze dagen vriendelijk voor je mensen aan boord, maar ook voor je boot. Hij zit volgestouwd met provisie, volle brandstof- en watertanks en heeft daardoor veel meer gewicht en daardoor een grotere waterverplaatsing. De toegenomen lading door het extra gerei en de uitrusting zijn veel betekenend. Neem daarom wat gas terug en zet de boot en de bemanning niet te snel op vol vermogen.
Regel 9: Wees er op voorbereid dat de uitrusting het laat afweten Wees er op voorbereid dat belangrijke uitrustingen van het schip kunnen uitvallen, want vroeg of laat gebeurt dit toch. Als blijkt dat dit dan apparatuur is waar je normaal op rekent en ook afhankelijk van bent, zoals b.v. een autopilot of een watermaker, zorg dan dat je een werkbaar plan klaar hebt liggen, om dit euvel het hoofd te bieden. Het uitvallen van een autopilot zet iedereen aan boord onder druk omdat ieder van zijn vrije tijd beroofd wordt. Daarom is het belangrijk ervoor te zorgen dat je partner en alle anderen zo voor de wind varend goede stuurlui zijn en goed met de helmstok overweg kunnen. Zo niet besteedt dan wat tijd om ze dit te leren. Ook blijkt dat het erbij halen van professionals om alle uitrusting goed te laten installeren, niet altijd waardevol kan blijken te zijn. Als je het zelf doet krijg je een beter begrip hoe je een eventuele reparatie moet aanpakken.
Regel 10: De kosten van de reis Deze zijn altijd hoger dan je denkt, ongeacht het jacht dat je bezit. Iedereen vraagt altijd naar het gebruikte budget, maar weinigen totaliseren dit op een eerlijke manier. Eten buiten de deur is een van de duurste aangelegenheden in de Caribbian en de kosten die daar met het eventueel herstellen van de uitrusting gepaard gaan zijn hoog. Vergeet ook niet dat je schip, bij terugkomst in Europa, een herstelbeurt nodig heeft
Regel 11: Support vanaf de wal is heel belangrijk Logistic support van thuis maakt het leven aan boord een stuk aangenamer. Taken zals het wisselen van bemanningen en het managen van communicaties. Een bemanning op zee in contact houden met de buitenwereld is net zo belangrijk als de achterblijvers informeren over de situatie en gang van zaken aan boord.
Regel 12: Houdt het schavielen van schoten en de vallen goed in de gaten Dit is de echte vijand op zee. Houdt de looppunten van schoten op de blokken, en aan het eind van de uithouder goed in de gaten. Let ook op de looppunten aan de top van de vallen en bescherm deze indien nodig. Als je een spinaker voert verplaats de val dan om de paar dagen.
Regel 13: Wees slim met het provisioneren Betrek de bemanning bij de boodschappenlijst en de proviandering voor de komende weken op zee, dan hebben zij later minder reden tot klagen. Kolen houden het eeuwen uit en zijn heerlijk in de salade. Bananen beginnen meteen te rijpen en je wordt er spoedig kotsmisselijk van. Houdt het wat fruitvoorziening betreft bij appels, sinaasappels en harde peren die een langer schilleven hebben. Wanneer een slager vacüum verpakt vlees heeft is dit uitstekend voordat je het invriest. Neem geen kartonnen verpakkingen mee aan boord om eieren van kakkerlakken uit te sluiten.
Regel 14: Veiligheid aan boord wees niet benauwd om steeds reddingvesten te dragen en gebruik altijd de lifelines tijdens het naar voren gaan en in ieder geval ’s nachts of bij slecht weer. Bij twijfel speel dan altijd op veilig. Hamer het er bij de bemanning in, dat ze nooit de cockpit verlaten om naar voren te gaan wanneer iedereen slaapt en denk ook om de veiligheid benedendeks. Ontmoedig bemanningsleden om over de rand van de boot te plassen.
Regel 15: De hoeveelheid brandstof en het slotwoord: Brandstof, daar kan men nooit teveel van hebben, zelfs niet in een zeilboot. Neem altijd extra jerrycans mee. Tijdens sommige seizoenen gaat een oversteek erg snel. In andere seizoenen daarentegen juist weer erg langzaam. Het weer variëert een beetje in vanaf vroeg november tot het halverwege december. Wanneer je dus een datum van aankomst in je agenda zet, dan ga je de eerste teleurstelling al tegemoet voordat je vertrokken bent. Een passage is geen lijndienst, dus zet je tempo iets in de achteruit en geniet van de ervaringen en de time-outs.
Bron: vertaling:north sail news
VDES en de consequenties voor uw marifoontoestel
VDES: de naam staat voor VHF dataexchange system en is bedoeld om de veiligheid van het scheepvaartverkeer in de toekomst te verhogen. Dit houdt in dat bestaande VHF kanalen moeten worden vrij gemaakt voor digitaal gebruik om meer communicatietransport mogelijk te maken. Bepaalde kanalen zullen daarom veranderen en in de marifoon geblokkeerd moeten worden voor digitaal gebruik (precies zoals dit bij het gebruik van kanaal 70 voor DSC al gebeurt).
Let op!
Voor de watersporter betekent dit dat de kanalen 27 en 28 gesplitst worden van een duplex- naar een simplex kanaal en de kanalen 24,25,26en 84,85 en 86 van de marifoons geblokkeerd moeten worden voor spraakberichten.. Wettelijk moeten de aanpassingen van alle marifoons voor 31 december 2023 door de leverancier uitgevoerd zijn omdat het niet mogelijk is om dit zelf in het toestel aan te passen. Kijk ook eens op de site van Rijkswaterstaat "varendoejesamen.nl" en zoek daar op marifonie voor een uitgebreide informatie hierover.
Dex Holland
Singlehanded zeilen wordt vaak gedaan als training voor het maken van langere reizen op zee waarbij zich één persoon zich aan boord bevindt hetzij twee personen die de boot afwisselend besturen. In het blad yachting world wordt door Pip Hare hier iets interessants over geschreven waarbij zij het volgende advies aan haar lezers geeft.
Solo zeilen lijkt in eerste instantie misschien ontmoedigend, maar als je regelmatig met een onervaren bemanning vaart, ga je waarschijnlijk al door alle handelingen heen die een solozeiler moet kennen zonder het zelf bemerkt.
Het moeilijkste van het alleen managen van een boot is het begrijpen van de onderdelen en van elke taak en in welke volgorde ze moeten worden uitgevoerd. Als je dit regelmatig aan een bemanning uitlegt, ben je al halverwege. Verdeel de achtereenvolgende taken op dezelfde manier en voer ze dan in dezelfde volgorde uit.
Voordat je voor het eerst alleen op pad gaat moet je de reis niet lichtvaardig opvatten, dus hier zijn mijn tips voor het voorbereiden van zowel de boot als je zelfvertrouwen en er zodoende voor te zorgen dat je een positieve ervaring krijgt met solo zeilen.
Op veilig spelen
Kies vooral een tocht uit die bij je sterke punten past. Je bent jezelf immers aan het testen door alleen te zijn. Het heeft dus geen zin om eens extra stress toe te voegen door dingen te proberen die uitdagend zijn, ook niet als je volledig toegerust bent. Kies een gebied dat je goed kent om een lastige navigatie te vermijden. Vaar je 's nachts, vermijd dan aan land te komen voor de dageraad, houd de manoeuvres eenvoudig - verminder het zeil vroeg en probeer niet te veel overstag te gaan of een gijp te maken.
Als je voor de eerste keer een spinnaker solo gebruikt, stel dan een windlimiet in, waaronder je weet dat je het ding naar beneden kunt worstelen, tenzij je het al solo hebt geoefend. Geloof me, een spinnaker in je eentje proberen uit te pakken is een gruwelijke ervaring.
Gebruik je zeilen in een configuratie waarvan je zeker bent dat je deze met beide handen aankan. Blijf, ongeacht het recht van de weg (voorrang), uit de buurt van ontmoetingen met andere schepen in de nabijheid.
Vraag bij het verlaten of betreden van jachthavens het havenpersoneel om te komen helpen lijnen te vangen of los te laten - het is ook in hun belang dat u veilig aankomt en vertrekt. Stel voor jezelf realistische tijdschema's op om havens binnen te lopen of te verlaten, en plaats jezelf niet onder onnodige tijdsdruk.
Een van de meest voorkomende fouten die je ziet bij beginnende solozeilers is het noodzakelijke gevoel om altijd iets actiefs te moeten doen. Jezelf tijd geven om na te denken en te plannen is juist cruciaal om situaties goed te managen en is een ding dat je moet ontwikkelen. Klopt je ruimtelijk inzicht en is het gevoel voor tijd en afstand in orde. Om deze reden kan ik niet genoeg aanbevelen om de boot onder de automatische piloot te laten varen en zelf met je hoofd naar buiten te zitten en verbinding te maken met je omgeving, de wind, het verkeer te observeren, de snelheid waarmee het schip zich voortbeweegt en vooral om te leren vooruit te denken.
Zorg ervoor dat je altijd zo gepositioneerd bent dat je de maximale zeeruimte aan je lijzijde hebt, zelfs tijdens het varen op de automaat. Leer hoe je kan meebewegen met je boot. Je moet op zijn minst in staat zijn om alleen overstag te gaan en in een configuratie te komen waarbij je de vaarsnelheid aanzienlijk vertragen kan en waar, met de juiste hoeveelheid roerbeweging, de boot stabiel kan houden. Dit is voor een beginner een geweldige optie als je niet veel vooruitgang hoeft te maken en de tijd vindt om na te denken, of een kopje thee te zetten terwijl je beneden bent.
Bedenk ook eens hoe je lijnen naar je roerpositie kan leiden om het zeil gemakkelijker te kunnen hanteren.
Wanneer je jezelf voorbereidt op het binnenvaren van een haven, is het, als de zeilen eenmaal zijn gestreken, prima om uw boot stil in het water te laten liggen met de motor in de neutraalstand terwijl je de lijnen en stootwillen vastmaakt mits je voldoende ruimte aan je lijzijde hebt. Dit is een stuk minder stressvol dan op de automaat een rivier op of een haven invaren waarbij je tegelijk op je koers moet letten en het aanmeren wilt voorbereiden. Je zult heel snel leren dat de beste manier om de stress uit een situatie te halen, is door met de wind mee te gaan, waardoor de schijnbare wind over het dek, je bootsnelheid en je hellingshoek worden verminderd. Situaties die behoorlijk pittig lijken, zijn een stuk beter beheersbaar als je met de wind mee gaat bij een werkelijke windhoek van 150°-160°. Dit onderstreept nogmaals het belang om waar mogelijk ruimte te laten aan de lijzijde. Zorg er wel voor dat je automatische piloot een constante rustige koers kan sturen, zonder risico van gijpen. Alle manoeuvres met spinnakers moeten bij een ruime werkelijke windhoek worden gedaan, anders worden de zeilen gewoon uit je handen gerukt.
Het gebruik van solo-zeiltechnologie
Het was eerder nog nooit zo eenvoudig om je voor te bereiden op solo zeilen. Er is nu veel technologie beschikbaar om degenen die alleen zeilen te ondersteunen en het vertrouwen te geven. Voordat je je eerste solo-stappen zet, moet je ervoor zorgen dat je grip hebt op wat je hebt en dat je dit ten volle kunt benutten.
Omdat handbesturing soms nodig is, moet je ook beschikken over een afstandsbediening voor de stuurautomaat om het jezelf makkelijker te maken.
Je stuurautomaat moet zo zijn ingesteld dat hij een soepele koers stuurt en ervoor zorgt dat je weet welke modus bij die omstandigheden past. De meeste moderne instrumenten, evenals navigatiesoftware, hebben ingebouwde alarmen die je kunnen waarschuwen voor veranderende omstandigheden. Deze omvatten: diepte, windsnelheid, windrichting, koersafwijking, aankomst via waypoint, evenals AIS- en radarnabijheidsalarmen.
De nieuwste beeldschermen bevatten voorwaardelijke opmaak, die de kleur van een beeldscherm verandert zodra het bepaalde parameters bereikt. Wanneer uw aandacht in een miljoen verschillende richtingen wordt getrokken, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat uw techneut u waarschuwt voordat een situatie moeilijk te beheren wordt. Elke tijd die u aan het lezen van handleidingen besteedt, is goed besteedde tijd. Als u verschillende apparaten gebruikt, zorg er dan voor dat u weet hoe elk ander alarm klinkt en dat het volume vanuit de cockpit te horen is. Mogelijk moet u overwegen te investeren in een cockpitluidspreker voor extra volume.
De voorbereiding voor vertrek
Terwijl je boot vastgebonden en veilig aan de kade ligt, is dit een geweldige kans om vooruit te lopen op wat komen gaat door alles op te zetten wat de wind toelaat. Verlaat je zonder hulp de meerplaats, kijk dan goed naar het getij en de wind, bereken welke meerlijnen volledig kunnen worden verwijderd en hoeveel fenders je in die situatie comfortabel kan verwijderen. Gun jezelf de tijd om al deze dingen in je op te nemen.
Laten de omstandigheden het toe dan kan je aan de kade alle zeilen aanslaan en kijken of de schoten goed lopen en goed op de lieren geladen kunnen worden.
Op rustige dagen kan je b.v. solo reven, het op- en uitrollen van zeilen oefenen terwijl je nog op de ligplaats ligt. Het voordeel van het reven op de ligplaats is dat je begrijpt hoe je door de cockpit moet bewegen om de lijnen in de juiste volgorde te krijgen, en hoe snel je vooruit en achteruit kunt gaan om reefpunten aan te haken.
Bij rustig weer, kan de kop van het grootzeil worden gehesen om de lazy jacks zodanig op orde te brengen dat ze het werken aan dek niet nadelig kunnen beïnvloeden. Test zowel de motorversnellingen als de stuurautomaat terwijl je nog op de meerplaats ligt.
Wil je de stuurautomaat controleren, schakel dan eerst in de kompasmodus in om de koppeling te horen ingrijpen en kijk of het roer in het midden blijft. Controleer vervolgens de bakboord- en stuurboordcommando's, die je het beste kan uitvoeren in de roerhoek- of NFU-modus. Zorg ervoor dat schermen zodanig zijn ingesteld dat ze de gegevens weergeven die je moet zien en op een formaat dat ze kunnen worden bekeken vanuit de stuurpositie. Bedenk hoe ver je de kaartplotter ingezoomd wil hebben en zorg ervoor dat je een grote diepteweergave hebt voordat je de haven verlaat, AIS-alarmen moeten op een geschikte gevoeligheid worden ingesteld om de stressvolle constante stroom van aanvaringsalarmen te voorkomen die kunnen optreden tijdens het passeren van drukke wateren .
Gepubliceerd in Yachting world door Pip Hare